دوست داری برنامه اندروید بسازی ...!؟
نمی دونی از کجا شروع کنی ... !؟
یادگیری گام به گام و کاملا رایگان در
آکادمی همیار اندروید
شروع یادگیری
همکاران ما
تبلیغات
مطلب انتخابی شما

تشریح اصطلاحات و مفاهیم مهم طراحی رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید
تاریخ ارسال : ۳۰ , ۰۵ , ۱۳۹۵
تعداد نظرات : ۲ نظر

تشریح اصطلاحات و مفاهیم مهم طراحی رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید

به نام خدا

 

سلام دوستان ؛

شما همون طور که کدنویسیتون رو استاندارد انجام می دید ، باید در طراحی رابط کاربری استانداردهای زیادی رو رعایت کنید ،

اندروید قابلیت اجرا بر روی انواع دستگاه ها با صفحه نمایش های کوچک و بزرگ را دارد ،

در این جلسه قصد دارم تا اصطلاحات و مفاهیم مهم در طراحی رابط کاربری رو برای شما آموزش بدیم ،

با همیار اندروید برنامه نویسی اندروید را درک کنید …

 

توجه مهم :

دوستان عزیز ، مباحث با زحمت زیادی ترجمه و با دقت بسیار بالایی به صورت تخصصی تالیف می شوند از این رو خواهشا حق کپی رایت رو رعایت کنید و به هیچ عنوان مطالب سایت رو کپی نکنید ، در صورت نیاز کافیست لینک موضوع را انتشار دهید …!!

در صورتی که تخلفی را مشاهده کردید لطفا به ما گزارش دهید ، ممنون .

 

Screen size

معنی لغوی : اندازه صفحه نمایش

معنی کاربردی : اندازه فیزیکی واقعی ، یعنی صفحه نمایش را در حالت فیزیکی و به صورت اریب اندازه گیری کنید

واحد : معمولا بر حسب اینچ (inches) گفته می شود

به عنوان مثال شما یک خطکش معمولی بردارید و از گوشه بالا سمت راست تا گوشه پایین سمت چپ صفحه نمایش گوشی خودتان را اندازه گیری کنید ، بر حسب اینچ ، این اندازه همان Screen Size یا اندازه صفحه نمایش می باشد

برای راحتی کار شما گروه اندرویدی گوگل ، تمام صفحه نمایش های واقعی را از نظر اندازه در چهار دسته تقسیم بندی کرده اند :

۱- small ( کوچک )

۲- normal ( معمولی )

۳- large ( بزرگ )

۴- extra-large ( خیلی بزرگ )

 

Screen density

معنی لغوی : چگالی یا تراکم صفحه نمایش

معنی کاربردی : چگالی یا همان density ، به تعداد پیکسل های موجود در یک منطقه از صفحه نمایش گفته می شود ( معمولا در یک اینچ مربع )

واحد : معمولا بر حسب dots per inch یا به اختصار dpi گفته می شود ، به معنای تعداد نقطه ها در اینچ

یک صفحه نمایشی که چگالی بالایی دارد یعنی تعداد پیکسل های آن زیاد هستند و درواقع کیفیت آن بالا می باشد و کیفیت ربطی به بزرگی صفحه نمایش یا همان Screen size ندارد

برای راحتی کار شما گروه اندرویدی گوگل ، تمام صفحه نمایش های واقعی را از نظر تراکم  در شش دسته تقسیم بندی کرده اند :

۱- low ( کم )

۲- Medium ( متوسط )

۳- High ( زیاد )

۴- Extra-High ( خیلی زیاد )

۵- Extra-Extra-High ( خیلی خیلی زیاد )

۶- Extra-Extra-Extra-High ( خیلی خیلی خیلی زیاد )

 

Orientation

معنی لغوی : جهت گیری

معنی کاربردی : جهت صفحه نمایش از نظر نگاه کاربر به دو حالت عمودی (Portrait) و افقی (landscape)

همیشه به این جهت گیری ها دقت کنید و آگاه باشید که کاربر امکان دارد در حین اجرای برنامه ، حالت دید خود را تغییر دهد پس باید اپلیکیشن خود را در دو حالت افقی و عمودی ، به یک چیدمان عالی برسانید و در این دو حالت مشکلی برای اپلیکیشن شما پیش نیاید .

 

Resolution

معنی لغوی : وضوح یا دقت

معنی کاربردی : به تعداد کل پیکسل های موجود در صفحه نمایش وضوح یا رزولوشن گفته می شود

به عنوان مثال یک صفحه نمایش با رزولوشن ۷۲۰*۱۰۸۰ به این معناست که دارای ۱۰۸۰ پیکسل در عرض و ۷۲۰ پیکسل در ارتفاع می باشد.

اپلیکیشن ها به طور مستقیم با وضوح کار نمی کنند ، هنگام ساخت یک اپلیکیشن ما باید سعی کنیم که منابع گرافیکی خودمان را در چندیدن اندازه  مختلف طراحی کنیم تا تعداد گوشی های بیشتری با مانیتورهای کوچک و بزرگ را پشتیبانی کند از این رو برای اندازه گیری های خودمان به طور مستقیم به رزولوشن اکتفا نکنیم …

در ساخت اپلیکیشن ما باید فقط نگران اندازه صفحه نمایش (Screen size) و تراکم صفحه نمایش (Screen density) باشیم و اندازه گیری های خودمان را با این دو مورد تنظیم کنیم

 

Density-independent pixel (dp)

معنی لغوی : مستقل از تراکم پیکسلی (تراکم مستقل)

dp یک واحد مجازی می باشد درواقع یک واحد پیکسلی مجازی می باشد که باید در طراحی رابط کاربری لایه ها از آن استفاده کنید ، برای تعریف اندازه ها و موقعیت عناصر باید از این واحد استفاده کنید

یک dp معادل یک پیکسل فیزکی در یک صفحه نمایش با چگالی ۱۶۰ dpi " "  می باشد که این چگالی ، چگالی پایه در یک صفحه نمایش با چگالی متوسط (Medium) فرض شده است

تبدیل واحد px صفحه نمایش به واحد dp کاری آسان است :

فرمول )

px = dp × (dpi ÷ 160)

مثال )

 ما یک صفحه نمایش بزرگ (High) داریم که چگالی آن برابر ۲۴۰dpi می باشد ،

حالا ما قصد داریم تا بفهمیم که ۲۰px برابر با چند dp می باشد تا در طراحی خودمان از آن استفاده کنیم ،

پاسخ )

 در تصویر زیر مشاهده کنید

نکته : ما حتما باید اندازه های خود را به dp تبدیل کنیم ، چون اندازه گیری اندروید بر حسب dp می باشد

 

 

 

ترجمه تخصصی از منبع رسمی گوگل (به علت تحریم برای ورود باید از برنامه تغییر ip استفاده کنید)

خیلی خب دوستان امیدوارم که این مبحث مورد پسند واقع شود ،

در جلسات بعدی هر کدام از این مفاهیمی که ذکر شد را به صورت تخصصی تر آموزش خواهیم داد

من که خودم عاشق طراحی هستم و به نظر بنده یک اپلیکیشن با طراحی قوی ارزش بسیار بالایی داره حتی اگر کدنویسی اون حرفه ای نباشه …

به امید موفقیت ،

بدرود .

 

با ارائه پیشنهادات و انتقادات خود ، گروه آموزشی همیار اندروید را در این مسیر یاری فرمایید
این نوشته را در گوگل پلاس محبوب کنید
ارسال مطلب توسط : سامان سلطانی پور
من عاشق طراحی و کدنویسی هستم ، سایت همیار اندروید رو با عشق تاسیس کردم تا هرچی که می دونم رو به دیگران آموزش بدم ... چیزی به نام فوت و فن استادی وجود نداره ، همه چیز رو بی منت تقدیم شما می کنم تا شاید یه کمک کوچیکی به شما دوستای عزیز بشه ...

همیار اندروید را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
یــــــک راه آسان برای ارتباط با هـــــــم :)
مطالب مرتبط با موضوع شما

برچسب‌ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

نظرات کاربران

لطفا نظر ، پیشنهاد و انتقاد خود را فقط در ارتباط با موضوع بالا ذکر کنید و از سوالات پراکنده خود داری کنید
برای حفظ و برقراری نظم در سایت به سوالات پراکنده پاسخ داده نمی شود
در آینده سیستم پرسش و پاسخ راه اندازی خواهد شد
لطفا به قوانین احترام بگذارید

2 پاسخ به “تشریح اصطلاحات و مفاهیم مهم طراحی رابط کاربری در برنامه نویسی اندروید”

  1. سمانه می‌گه:

    کمتر سایتی مثل شما ریز و نکته دار می گه خیلی ممنون.منتظر اموزشهای دیگه هستیم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ما را محبوب کنید