ggg
Amazing Categories :
Android
Node.js

دسته بندی نشده
(16)

آماده سازی محیط برنامه نویسی
(11)

آموزش ها و مباحث پایه ای اندروید
(8)

نکات پایه ای اندروید استودیو
(3)

وب سایت های مفید و کاربردی
(1)

AlertDialog
(1)

LogCat
(1)

Activity Lifecycle
(1)

Activity
(3)

Manifest
(2)

Strings
(1)

StatusBar
(1)

ActionBar
(2)

Toast
(1)

Library
(6)

ListView
(3)

آموزش های مرتبط با طراحی متریال ( Material Design )
CardView
(1)

RecyclerView
(0)

ویوها و ابزارهای موجود در محیط برنامه نویسی
MediaPlayer
(4)

WebView
(1)

VideoView
(1)

Button
(1)

ImageButton
(1)

RadioButton & RadioGroup
(1)

EditText
(0)

TextView
(1)

ScrollView
(2)

طراحی رابط کاربری و زیباسازی
Layout
(4)

Style
(2)

Shape
(2)

Animation
(2)

Typeface
(2)

آموزش های مرتبط با سخت افزار
Camera
(1)

Vibrator
(1)

Bluetooth
(0)

WiFi
(0)

ذخیره اطلاعات و پایگاه داده
SQLite Database
(0)

Shared Preferences
(0)


دسته بندی نشده
(8)


تغییر دادن متن درون TextView با لمس کردن یک Button در برنامه نویسی اندروید ( پروژه کوچک )

.رایگان
هزینه یادگیری

سامان سلطانی پور
مدرس آموزش

---
سطح آموزش

---
تعداد جلسات

---
نوع آموزش

---
تعداد ویدیوها

---
زمان ویدیوها

---
حجم ویدیوها


مطالعه آموزش
دانلود ویدیو ها
دانلود فایل ها

به نام حضرت دوست

 

سلام دوستان ؛

امروز هم به لطف خدا با یه آموزش کاربردی دیگه در خدمت شما هستم ،

آموزش امروز در قالب یک پروژه کوچیک هستش پس خودتون رو خوب آماده کنید تا شروع کنیم ،

 

اصلا می خوام چی کار کنم …!؟

یه اصل که حتما باید رعایت کنید و خود منم همیشه رعایت می کنم اینه که قبل از شروع به طراحی و کد زدن حتما باید مراحل کارتون و قابلیت هایی که برنامتون قراره داشته باشه رو روی کاغذ بیارید که بتونید پیوسته و به ترتیب کارتون رو انجام بدید.

حالا مراحل این پروژه کوچیک از این قراره :

مرحله اول : ساخت یک پروژه که تشکیل شده از یک Activity و یک Layout

مرحله دوم : درون Layout ، دو پَلت قرار می دهیم یکی TextView و دیگری  Button ، همراه با Id مخصوص به خودشان

مرحله سوم : درون Activity ، آن دو پلت را صدا می زنیم و آنها را به دو کلاس جاوا متصل می کنیم

مرحله چهارم : به Button دستور می دهیم زمانی که کاربر او را لمس کرد متن درون TextView را تغییر بده

مرحله پنجم : دیگه تموم شد عزیزم بریم شروع کنیم …

 

مرحله اول : ساخت یک پروژه که تشکیل شده از یک Activity و یک Layout

من پروژه خودم رو ساختم ( به تصویر زیر دقت کنید )

نکته : اگر هنوز نمی دانید چگونه یک پروژه استاندارد بسازید به آموزش زیر مراجعه کنید.

ساخت یک پروژه در اندروید استودیو

 

مرحله دوم : درون Layout ، دو پَلت قرار می دهیم یکی TextView و دیگری  Button ، همراه با Id مخصوص به خودشان

برای این کار من به Layout خودم رفتم و مطابق تصویری که در پایین می بینید یک TextView و یک Button به پروژه خودم اعمال کردم و همچنین با دابل کلیک کردن روی هر کدام از آنها یک Id مخصوص بهشون دادم .

توجه مهم : اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه یک id استاندارد به پلت ها بدید و روش کار id ها رو هم یاد بگیرید به آموزش زیر مراجعه کنید .

مفهوم id در برنامه نویسی اندروید و روش استفاده از آن در محیط اندروید استودیو

Id ای که برای TextView گذاشتم هستش   tv_Matn

Id ای که برای Button گذاشتم هستش   btn_Dokme

توجه : نام گذاری برای id ها کاملا اختیاری است.

 

مرحله سوم : درون Activity ، آن دو پلت را صدا می زنیم و آنها را به دو کلاس جاوا متصل می کنیم

به اکتیویتی خودمان مراجعه می کنیم و درون مِتُد onCreate دو کلاس جدید ، با نام های جدید ایجاد می کنیم ( به تصویر زیر دقت کنید )

به تصویر بالا دقت کنید :

ما اول اومدیم یک کلاس از نوع Button با نام دل بخواهی c_btn_Dokme ایجاد کردیم ( درواقع یک شی اجاد کردیم )

و دوم اومدیم یک کلاس ار نوع  TextView با نام دل بخواهی c_tv_Matn ایجاد کردیم ( که درواقع یک شی ایجاد کردیم )

وحالا باید این دو کلاس جدید یا بهتره بگم این دو شی جدیدی که الان ساختیم رو باید به همون دو پَلتی که در مرحله قبل ساختیم متصل کنیم به روشی که در تصویر زیر می بینید

به تصویر بالا دقت کنید :

ما دو شی خودمون رو به همون دو پلت اتصال دادیم و از این پس به جای استفاده از id پلت ها از شی اونا استفاده می کنیم ،

 این یه بحث در مورد شی گرایی در جاوا بود که در آموزش های بعدی حتما حتما به اون می پردازیم .

 

مرحله چهارم : به Button دستور می دهیم زمانی که کاربر او را لمس کرد متن درون TextView را تغییر بده

ما به Button خودمون باید بگیم که هروقت کاربر لمست کرد فلان کار را انجام بده ، برای انجام این کار ما باید از متد setOnClickListener استفاده کنیم ( به تصویر زیر دقت کنید )

در کدهای موجود در تصویر بالا ما خاصیت setOnClickListener رو به Button دادیم درواقع به شی Button دادیم و به اون گفتیم هروقت کاربر لمست کردن یه کاری انجام بده ،

حالا چه کاری ؟

می گیم که تو باید متن درون TextView را تغییر بدی ، این کار به کمک متد setText انجام می گیرد ( به تصویر زیر دقت کنید )

به تصویر بالا دقت کنید :

ما به کمک متد setText گفتیم که متن درون TextView را تغییر بده و با متنی که بهش دادیم عوض کن.

خیلی خوب دوستان تموم شد ، می تونید برنامه ای که ساختید رو روی یک دستگاه مجازی تست کنید و لذت ببرید …

 

 

 

 

 

خیلی خوب دوستان این هم از آموزش امروز ؛

امیدوارم که به کارتون بیاد ؛

بدرود .

 

 

 

با ارائه پیشنهادات و انتقادات خود ، ما را برای تهیه آموزش های بعدی یاری فرمایید

گروه آموزشی همیار اندروید

 




این آموزش ویدیویی برای دانلود ندارد




این آموزش فایلی برای دانلود ندارد

یــــــک راه آسان برای ارتباط با هـــــــم :)
عضویت در کانال تلگرام همیار اندروید

آموزش های مرتبط با موضوع انتخابی شما
معرفی و روش استفاده از دکمه ها ( Button ) در اندروید استودیو
آموزش کار با رشته ها ( strings ) در برنامه نویسی اندروید

برچسب‌ها : , , , , , , , ,

دیدگاه ها و پرسش های دانشجویان
دیدگاه یا پرسش خود را فقط در رابطه با همین مطلب ارسال کنید .
پرسش های دیگر دانشجویان را بررسی کنید ، به پرسش های تکراری رسیدگی نمی شود .
تایپ به صورت فینگلیش تایید نخواهد شد .
لطفا قوانین را رعایت کنید .
تا الان تعداد ۵ دیدگاه و پرسش برای این مطلب ارسال شده است .

5 پاسخ به “تغییر دادن متن درون TextView با لمس کردن یک Button در برنامه نویسی اندروید ( پروژه کوچک )”

  1. حسین وفا گفت:

    سلام

    توی تصویر آخر قبل از تعریف شیء تکست ویو کلمه final رو گذاشتی… توضیح دربارش ندادی و توی تصویر اول هم نبود

    کارش چیه؟

    طبق کدایی که نوشتی زدم به خطا خورد

    میگفت پکیج ویو نداریم آلت اینتر زدم ایجاد شد باز چندتا ارور دیگه هم همینطوری داد که با راهنمایی خودش حل شد

    آخر هم که گفت باید فاینال باشه این تکست ویو…

    ولی در آخر کار کرد….

    • سامان سلطانی پور گفت:

      سلام ؛

      اول از همه ممنون از توجه و پیگیری های شما …

      معنی و کاربرد کلمه final قبل از شی تکست ویو ؟

      حالتهای مختلفی برای تعریف و ساخت یک شی وجود دارد ،

      خوب به کدها توجه کنید ما یک متد کلی به نام onCreate داریم و درون آن یک شی تکست ویو ساختیم (یک شی به حالت محلی یا لوکال) ،

      زمانی که یک شی ساخته شده در حالت محلی باشد اجازه نداریم آن را درون یک متد دیگر استفاده کنیم ،

      اما ما از آن شی درون متدی دیگر به نام setOnClickListener استفاده کردیم به همین دلیل اندروید استودیو شی ما را از حالت لوکال به حالت فاینال (final) تغییر داد… تا شی اجازه داشته باشد درون متدهای دیگر کار کند

      توجه : این بحث ها مربوط به شی گرای در جاوا می باشد که تا چند روز آینده بر روی سایت قرار می گیرد

       

      • حسین وفا گفت:

        آهان متوجه شدم

        بحث استفاده در قسمت های مختلف رو فقط توی کلاس ها شنیده بودم که پابلیک و یا پریویت استفاده میکنیم.

        در مورد شیء به این صورت ندیده بودم. ممنون از توضیح

  2. کامران گفت:

    سلام وقت بخیر خسته نباشید.
    بنده در اندروید استدیو خود دوتا دکمه ساختم که وقتی روش میزنم به صفحه بعد که خالی میباشد منتقل داده میشود، بنده میخواهم در این صفحه خالی که  در اختیار دارم چیزی یا متنی نمایش داده بشه. باید چیکار کنم ؟
    اگر امکانش میباشد بنده رو راهنمایی کنید که کد های مربوط به اون قسمت را کجا قرار بدهم و چه فایل هایی باید بسازم منظورم اینه که لیوت بسازم یا با لیوت دکمه ای که ساختم اونجا قرار بدم یا خیر. یا اگر براتون مغدور هست یه فایلی برام زحمت بکشید بفرستید که متوجه بشم چی به چیه
    خیلی ممنون از سایت خوبتون  ان شاالله موفق باشید.

    • سامان سلطانی پور گفت:

      سلام

      اگه درست متوجه شده باشم

      شما قصد دارید سه صفحه داشته باشید

      که در صفحه اول با زدن هردکمه به یکی از صفحات انتقال پیدا کنید و در صفحات انتقال داده شده متن یا هرچیز دیگر داشته باشید

      برای این کار در کل سه لایوت احتیاج دارید که باید در هر لایوت متن مخصوص به خود را بنویسید

      می توانید به آموزش های زیر مراجعه کنید

      ۱۲۳

       

      به زودی آموزش های پروژه محور بر روی سایت قرار می گیرد

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *